Savivaldybės ir kitų istoriniam miestui nebūdingų įstaigų iškėlimas iš Trakų pusiasalio į tam skirtą vietą už Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) ribų yra numatytas jau septynerius metus galiojančiame Trakų miesto bendrajame plane - deja, šis sprendinys iki šiol neįgyvendintas, kaip ir sprendiniai, pagal kuriuos numatyta atkurti tradicinį Trakų užstatymą ir rekonstruoti arba nugriauti su istorine ir gamtine aplinka agresyviai disonuojančius sovietinius pastatus.
Priežastys, dėl kurių nuspręsta iškelti iš pusiasalio savivaldybę, policiją ir teismą, kultūros namus bei kitas įstaigas, yra paaiškintos šio plano aiškinamajame rašte, nurodant, kad istoriškai nebūdinguose pastatuose įkurdintos įstaigos traukia lankytojų srautus, o tai kelia automobilių stovėjimo ir kitas problemas, nesuderinamas su siekiu išsaugoti Trakų savitumą lemiančias vertybes, todėl siūloma už TINP ribų sukurti naują administracinį centrą, kuris galėtų kokybiškai funkcionuoti nedarydamas žalos istoriškai susiklosčiusiam kraštovaizdžiui:
„Trakų miesto bendrojo plano sprendiniuose Trakų miestas lieka rajono centras, todėl jo funkcionavimui būtina tam tikra infrastruktūra. Šiuo metu rajono centro funkcijos atliekamos pusiasalyje. Todėl jame atsirado įvairios paskirties pastatų, visiškai nebūdingų istoriškai susiklosčiusiam miesto charakteriui ir pan. (kultūros namai, savivaldybės pastatas, universalinė parduotuvė „Skaistis", policijos ir teismo pastatas ir t.t.). Šie objektai yra interesantų traukos objektai, todėl sukuria automobilių stovėjimo problemas ir pan.
Akivaizdus neatitikimas tarp intencijų saugoti Trakų arealo vertybes ir poreikio sukurti sąlygas kokybiškam rajoninio centro funkcionavimui. Būtent todėl Trakų miesto bendrajame plane siūloma naujo administracinio centro idėja Trakų miesto pietvakarinėje dalyje. Tokiu atveju:
- Atskiriamas Trakų miesto istorinis centras pusiasalyje nuo naujo administracinio centro pietvakarinėje dalyje.
- Naujas centras siūlomas už Trakų istorinio nacionalinio parko ribų, įvertinus vizualinio dominavimo ribą (3 km). Taip garantuojamas minimalus neigiamas poveikis istoriškai susiklosčiusiam kraštovaizdžiui (...)" (žr. aiškinamojo rašto psl. 15: http://trakai.lt/data/public/uploads/2019/07/tmbpsp-1.pdf)
Kaip nurodyta bendrojo plano aiškinamajame rašte, TINP teritorijoje urbanizavimas turi būti minimalus, o pagrindinė plėtra numatyta pietvakarių kryptimi už TINP ribų, įvertinus vizualinio dominavimo ribą (3 kilometrai). Taip pat pažymėta, kad į pietus nuo miesto numatomas aplinkkelis padės išvengti tranzitinio transporto mieste (psl. 16-18).
Naujajame administraciniame centre, į kurį suplanuota "iškelti visas administracines, valdymo įstaigas, tokiu būdu iš esmės sprendžiant automobilių stovėjimo problemas ir pan.", turėtų įsikurti Trakų rajono savivaldybė, žemėtvarkos skyrius, apylinkės teismas ir prokuratūra, SODRA, VMI, registrų centras, policijos komisariatas, priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba, Trakų seniūnija, Vilniaus apskrities viršininko administracijos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamento Trakų rajono specialistas. Be to, šiame centre, kuris užims apie 7,66 ha teritorijos, yra numatyta ir gyvenamoji bei komercinė paskirtis (psl. 21-22).
TINP direkcijos vertinimu, įgyvendinus šiuos Trakų miesto bendrojo plano sprendinius būtų galima išspręsti nemažai įsisenėjusių problemų ir panaikinti periodiškai kylančias įtampas dėl plėtros, nesuderinamos su Trakų unikalumo išsaugojimu. Belieka apgailestauti, kad to daryti neskubama.
Iki šiol nėra įgyvendinti ir prieš septynerius metus Trakų rajono savivaldybės tarybos patvirtinto bendrojo plano sprendiniai, pagal kuriuos numatyta atkurti tradicinį Trakų užstatymą ir rekonstruoti arba nugriauti agresyvius, senamiesčio vizualinį vientisumą ardančius, vaizdingą reljefą užgriozdinančius, su istorine ir gamtine aplinka disonuojančius sovietinius pastatus.
Žemiau pateikiame kelias aktualias nuostatas iš bendrojo plano aiškinamojo rašto:
"Būtina atstatyti tradicinį Trakų užstatymo tipą (dominuoja pagrindinė gatvė) iki pat pusiasalio "apačios", t. y. iki pat žiedinės sankryžos prie dabartinės autobusų stoties. Tai leistų iš dalies sumažinti neigiamą tipinių daugiabučių gyvenamųjų namų įtaką istoriškai susiklosčiusiam miesto įvaidžiui. Kartu siūloma rekonstruoti arba pagal galimybes net nugriauti sovietiniais laikais pastatytus objektus." (psl. 17)
Aptariant kraštovaizdžio ypatumus ir apsaugą, nurodyta, kad šiaurės vakarinės pusiasalio dalies miestovaizdyje išsiskiria "agresyvūs, ardantys senamiesčio vizualinį vientisumą pastatai", iš kurių "ypatingai vizualine disharmonija pasižymi restoranas "Galvė", administraciniai pastatai Vytauto gatvėje, Dūdakalnio užstatymas", o pietinėje pusiasalio dalyje esančių tipinių daugiabučių masyvas yra "ryšiai disonuojantis su smulkaus ir trapaus mastelio istoriniu senamiesčio užstatymu", "užgriozdina vaizdingo reljefo teritoriją, niveliuoja išraiškingas Trakų kalvas bei daubas" (psl. 29).
Paežerių zonoje kaip "neigiamos vizualinės dominantės" išskirtos "Dinamo" bei "Žalgirio" irklavimo sporto bazės, nurodant, kad jas "rekonstruojant privaloma nustatyti objektyvų vizualinės įtakos pobūdį istoriniam kraštovaizdžiui" (psl. 29).
"Pietrytinėje pusiasalio dalyje visuomeniniai pastatai savo dydžiais bei tūriais žeidžia žaismingą krantų kontūrą ir trapią šios dalies gamtinę morfostruktūrą. Savo kompozicija šie pastatai disonuoja su nestambių, subtilių formų pusiasalio reljefu, savo tūriais tiesiog įsirėžia į jį. Būdami aukščiausiame kraštovaizdžio erdvinės struktūros lygyje, pastarieji pastatai ypač darko Trakų miesto siluetą. Neatidėliotinai spręstina šių pastatų harmonizavimo istorinėje-gamtinėje aplinkoje problema." (psl. 29).
Pritardama aukščiau pacituotoms nuostatoms, TINP direkcija prašo imtis veiksmų, kad būtų kuo greičiau įgyvendinti Trakų rajono savivaldybės tarybos 2012 m. vasario 23 d. sprendimu patvirtinto Trakų miesto bendrojo plano sprendiniai, pagal kuriuos numatyta iškelti istorinam miestui nebūdingas įstaigas iš Trakų pusiasalio už TINP ribų, atkurti tradicinį Trakų užstatymą ir rekonstruoti ar nugriauti su istorine bei gamtine aplinka agresyviai disonuojančius sovietinius pastatus.
Šiuos klausimus prašome svarstyti planuojant Trakų ateitį ir rengiant TINP planavimo schemos atnaujinimą, dėl kurio sprendimas buvo priimtas 2019 m. liepos 3 d. Trakų raj. savivaldybėje įvykusiame Seimo Aplinkos apsaugos ir Kultūros komitetų posėdyje.