Pateikta trečioji dalis pasiūlymų dėl Trakų vystymo ir TINP planavimo schemos atnaujinimo
Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) direkcija pateikė trečiąją dalį pasiūlymų dėl Trakų vystymo ir TINP planavimo schemos atnaujinimo - žemiau skelbiame Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai 2019 m. spalio 9 d. išsiųsto rašto tekstą (pirmoji pasiūlymų dalis paskelbta čia: 2019-08-02 pateikti pasiūlymai, antroji čia: 2019-08-30 pateikti pasiūlymai).
Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai
2019-10-09 Nr. S-(3.2)-392
PASIŪLYMAI DĖL PROBLEMŲ, TRUKDANČIŲ TAUSOJAMAI VYSTYTI TRAKUS, SPRENDIMO IR TRAKŲ ISTORINIO NACIONALINIO PARKO PLANAVIMO SCHEMOS ATNAUJINIMO (III)
Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) direkcija, atsižvelgdama į 2019-08-30 Lietuvos Respublikos kultūros ministerijoje įvykusio saugomų teritorijų direkcijų pasitarimo metu aptartus klausimus, papildydama 2019-08-02 raštu Nr. S-(3.23)-357 bei 2019-08-30 raštu Nr.(3.2)-392 pateiktus pasiūlymus Nr. I-XIII dėl Trakų vystymo ir TINP planavimo schemos atnaujinimo, trečiąją pasiūlymų dalį teikia tiesiogiai ministerijai.
Siūlome įgyvendinti Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymą ir nustatyti TINP buferinę apsaugos zoną, o kol ši zona bus nustatyta - užtikrinti, kad teritorijose, tiesiogiai besiribojančiose su TINP teritorija, nebus planuojama veikla, galinti daryti neigiamą poveikį šiai saugomai teritorijai.
Pasiūlymas Nr. XIV:
1. Užtikrinti Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo įgyvendinimą ir nustatyti TINP buferinės apsaugos zoną tvirtinant TINP planavimo schemą (ribų ir tvarkymo planus).
Paaiškiname, kad Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 19 straipsnio 1 dalimi yra nustatyta, kad valstybiniams parkams privalo būti nustatytos buferinės apsaugos zonos: "1. Kad būtų sumažintas neigiamas veiklos poveikis valstybiniams rezervatams, valstybiniams parkams, biosferos rezervatams, paveldo objektams, išsaugota šių teritorijų regimoji aplinka, jiems nustatomos, o valstybiniams draustiniams gali būti nustatomos buferinės apsaugos zonos."
Deja, nepaisant šios įstatymo nuostatos iki šiol nėra patvirtinta dar prieš dešimtmetį Valstybės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos bei TINP direkcijos parengta TINP buferinė apsaugos zona su reglamentu.
TINP direkcija atkreipia dėmesį į būtinybę užtikrinti pacituoto Lietuvos Respublikos įstatymo nuostatų įgyvendinimą, nes nuo to tiesiogiai priklauso galimybės išsaugoti TINP vertybes. Tikimės, kad Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos ir Kultūros komitetų priimtas sprendimas dėl naujo TINP tvarkymo plano rengimo inicijavimo (šio sprendimo įregistravimo duomenys: 2019 m. liepos 10 d. Nr. 107-S-18/ 2019 m. liepos 17 d. Nr. 121-S-1) taps proga pagaliau nustatyti TINP buferinę apsaugos zoną.
2. Užtikrinti, kad iki to laiko, kai bus nustatyta TINP buferinė apsaugos zona, tose teritorijose, kurios tiesiogiai ribojasi su TINP teritorija, nebūtų planuojami jokie pakeitimai, galintys neigiamai paveikti TINP.
Pastarąjį prašymą teikiame susipažinę su Trakų rajono savivaldybės planais pakeisti 2005-2009 metais parengto galiojančio Trakų rajono savivaldybės bendrojo plano (reg. Nr. 000791001200) sprendinius, perplanuojant tiesiogiai su TINP teritorija besiribojančias miško teritorijas į gyvenamąsias, kas reikštų intensyvią betarpiškos TINP aplinkos urbanizaciją. Manome, kad tokie pakeitimai prieštarautų Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymui, kuris iš esmės draudžia betarpiškoje valstybinių parkų aplinkoje vykdyti veiklą, neigiamai veikiančią saugomas teritorijas, ir trukdytų tinkamai nustatyti TINP buferinės apsaugos zoną.
Paaiškiname, kad šiuo metu, pavyzdžiui, miško teritorijose, esančiose prie TINP pietinės ribos, yra vėl siekiama suplanuoti didelio intensyvumo gyvenamąsias teritorijas (dėl panašių procesų 169 sklypuose Lietuvos Respublikos Generalinė prokuratūra inicijavo laimėtus teisminius procesus, https://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/teismas-emesi-169-traku-r-sklypu-bylos.d?id=13268625), nors pagal galiojančio Trakų rajono savivaldybės bendrojo plano (reg. Nr. 000791001200) sprendinius „Geologinės takoskyros" teritorijose numatyta arba išlaikyti ir saugoti esamo kraštovaizdžio natūralumą (T1), arba palaikyti ir stiprinti esamo kraštovaizdžio natūralumą (T2), arba grąžinti ir gausinti kraštovaizdį atkuriančius elementus (T3) (žr. bendrojo plano „Gamtinio kraštovaizdžio apsaugos brėžinį") ir pan.
3. Taip pat prašome Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos bei Valstybės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos ypatingai atkreipti dėmesį į būtinybę užtikrinti kompleksinę Trakų vertybių apsaugą valstybės saugomoje teritorijoje ir įgyvendinti Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo nuostatas dėl buferinių apsaugos zonų, pagal savo kompetenciją priimant sprendimus dėl Trakų rajono savivaldybės bendrojo plano (reg. Nr. 000791001200) keitimo.