Užutrakio dvaro skulptūrų atkūrimo istorija: skulptorių Rūtos Glinskytės-Kavaliauskienės ir Nerijaus Kavaliausko vaizdo pasakojimas (I dalis)
(Video įrašą žr.: https://www.youtube.com/watch?v=DFtKUhIkbmc)
Užutrakio dvaro sodybos atgimimą būtų sunku įsivaizduoti be būrį savų ir globojamų vaikų užauginusių skulptorių Nerijaus Kavaliausko ir Rūtos Glinskytės-Kavaliauskienės - jų rankos atkūrė per karus ir sovietmečiu sunaikintas skulptūras ir rūmų interjerus, padėdamos prikelti grafų Tiškevičių laikais sukurto ansamblio grožį, o kūrybos procesą iš arti stebėję vaikai ne tik pajuto kultūrinio palikimo gyvybę, bet kai kurie ir patys pasirinko skulptoriaus kelią. Kviečiame pasižiūrėti Rūtos ir Nerijaus parengtą skaidrių pasakojimą apie Užutrakio dvaro skulptūrų atkūrimą:
Užutrakio dvaro sodybos atgimimą būtų sunku įsivaizduoti be būrį savų ir globojamų vaikų užauginusių skulptorių Nerijaus Kavaliausko ir Rūtos Glinskytės-Kavaliauskienės - jų rankos atkūrė per karus ir sovietmečiu sunaikintas skulptūras ir rūmų interjerus, padėdamos prikelti grafų Tiškevičių laikais sukurto ansamblio grožį, o kūrybos procesą iš arti stebėję vaikai ne tik pajuto kultūrinio palikimo gyvybę, bet kai kurie ir patys pasirinko skulptoriaus kelią. Kviečiame pasižiūrėti Rūtos ir Nerijaus parengtą skaidrių pasakojimą apie Užutrakio dvaro skulptūrų atkūrimą:
Grafas Juozapas Tiškevičius, kartu su žmona kunigaikštyte Jadvyga Svetopolk-Četvertinska valdęs Užutrakio dvaro sodybą nuo 1897 iki 1917 metų, čia sukūrė išskirtinio grožio ansamblį: 1896-1901 metais pastatytus neorenesansinius rūmus suprojektavo žymus lenkų architektas Juzefas Hussas (1846-1904), o parkas sukurtas pagal iškilaus prancūzų kraštovaizdžio architekto, botaniko Eduardo Fransua Andrė (1840-1911) projektą. Šioje nuotraukoje matote pietinį parterį apie 1910 metus:
XX amžiaus pradžioje, dvaro klestėjimo laikais, parterius ir parką puošė balto marmuro skulptūros ir biustai..
... taip pat mažosios architektūros elementai - marmuro vazos, gėlinė, betoniniai suoliukai.
Tačiau po Antrojo pasaulinio karo skulptūros buvo sudaužytos ir jų vietoje pastatytos kitos: rytiniame parteryje - Stalino...
... o pietiniame parteryje - Lenino skulptūra. Sakoma, kad deivių skulptūros buvo sudaužytos ir subetonuotos į sovietų diktatorių pjedestalus.
Atgimimo pradžioje dvaras neturėjo šeimininko, buvo neprižiūrimas, niokojamas ir grobstomas.
1995 metais Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijai tapus Užutrakio šeimininku, iš jo buvusio grožio nelabai kas bebuvo likę: išgrobstyti rūmai ir parteriai, apžėlęs, pašiūrėmis apaugęs, mišku virtęs parkas ir tik kai kur išsibarstę senojo žavesio atspindžiai - prisiminimuose, istorinėse nuotraukose, gyventojų kiemuose...
Užutrakio atkūrimas prasidėjo Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijai ieškant informacijos - istorinių, ikonografinių duomenų, skulptūrų, biustų, vazų ar jų liekanų. 1999-iais pradėjome bendradarbiauti su TINP direktoriumi Gintaru Abaravičiumi, o po poros metų, ieškodami malto marmuro stiuko skulptūrų gamybai, Kaliningrade susitikome su baltarusiu, kuris supažindino mus su lieto marmuro technologija. Be to, susipažinome su žmonėmis, turinčiais originalią urną iš Užutrakio.
Taigi, vazoms atkurti turime technologiją, originalią urną, pjedestalus...
... istorines nuotraukas, kuriose matosi urnų išsidėstymas parteryje...
... ir kadrus iš Vytauto Žalakevičiaus kino filmo "Niekas nenorėjo mirti", kuriuose įamžintos vazos:
Pasigaminome formas, atliejome, nušveitėme, nupoliravome paviršių ir rytiniame parteryje sumontavome aštuonias urnas ant autentiškų pjedestalų. Ši G. Abaravičiaus nuotrauka daryta 2004-iais:
Tarp pirmųjų istorinių nuotraukų į Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijos rankas pakliuvo ir šios, su kraterais. Siekiant atkurti rytinio parterio mažąją architektūrą, iš pradžių planuota atkurti du kraterus su reljefais, vaizduojančiais deivės Dianos mitologinę sceną, ir Dianos skulptūrą. Tik vėliau surasta informacija, kad ankstesniame parterio variante kraterų vietose stovėjo Floros ir Hamadriadės skulptūros.
Modelį pagaminome remdamiesi dviem nuotraukom. Pasidarėme stakles jam ištekinti, ant paviršiaus plastilinu nulipdėme reljefą, kuriame pavaizduota viena iš deivės Dianos gyvenimo scenų.
Mitas pasakoja, kad mirtingasis kunigaikštis medžiodamas išvydo deivę Dianą ir už tai buvo žiauriai nubaustas - paverstas elniu.
Tuomet, nepažinę savo šeimininko, kunigaikštį sumedžiojo jo tarnai.
Tada beliko pasigaminti formą, atlieti du kraterus, juos nušveisti ir nupoliruoti, nuvežti į Užutrakį, sumontuoti ant ten buvusių pjedestalų ir nufotografuoti kartu su Rapolu ir Mykolu. O dabar jie studijuoja skulptūrą ir padeda atkurti naująsias skulptūras Užutrakiui
Ieškant informacijos ir bendraujant su žmonėmis, paaiškėjo, kad vazų, kurias jie pasiėmė iš neprižiūrimo Užutrakio, yra ir Kaune, ir Lentvaryje, ir Žiezdriuose. Vieni paskolino originalus formoms gaminti, kiti atidavė originalias vazas mainais į kopijas, treti grąžino jas teisėtam šeimininkui.
Net ir karo metu vazos dar stovėjo savo vietose.
Kadras iš kino filmo "Riešutų duona", kuriame užfiksuota vaza:
Prie atkurtos vazos su Mykolu ir Rapolu:
Vėliau, 2008-iais, buvo pastatytos dar keturios vazos parke ant lieptelio tarp tvenkinių:
Vestuvių fotografams tai viena iš mėgstamiausių vietų fotografuoti.
Pietiniame parteryje grafų Tiškevičių laikais stovėjo keturi biustai "Metų laikai".
Deja, iki 1995-ųjų išliko tik jų pjedestalai ir kelios istorinės nuotraukos.
Tačiau visai atsitiktinai vienoje televizijos laidoje Trakų istorinio nacionalinio parko direktorius Gintaras Abaravičius pamatė šį biustą, ir kolekcininkas paskolino kūrinį kopijai pagaminti:
Biusto atkūrimui turėjome: kelias istorines biusto "Vasara" nuotraukas, nukentėjusį originalą, originalius pjedestalus ir technologiją.
Atkūrėme netektis...
Pagaminome formą, atliejom, retušavom, nušveitėm, nupoliravom biustą.
Ir ant autentiškų pjedestalų sumontavom net keturias atliejas, taip pratindami lankytoją prie keturių metų laikų:)
Užutrakio Madona stovėjo pietinėje parko dalyje. Tai vienintelė dvaro skulptūra, išlikusi iki mūsų dienų. Ji puošė parką iki 1960-ųjų, o vėliau buvo įmesta į Galvės ežerą.
Po kelerių metų skulptūra buvo surasta Varnikų kaimo kapinėse, iš jų vežimu atgabenta į Trakų švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčią ir ten saugoma
Madonai atkurti turėjome: originalią skulptūrą be kelių dalių, istorinių nuotraukų ir technologiją
Atkūrėme smulkias veido ir draperijų netektis, padarę formas, iš lieto marmuro pagaminome Madonos atlieją (repliką).
Madona nebeturėjo dešinės plaštakos, skraistės ir kūdikėlio Jėzaus skulptūros:
Šias netektis atkūrėme, pasitelkdami ikonografines nuotraukas..
... o kūdikėliui modeliu buvo sūnus Leonas.
Nušveitėme, nupoliravom skulptūros paviršių ir sumontavom visas dalis į vientisą skulptūrą.
Atkurta Madona pietinėje parko dalyje:
Po ilgų ieškojimų pavyko rasti rytinį parterį puošusių skulptūrų nuotraukas, vėliau identifikuoti jų autorių ir surasti originalus
Deivės Dianos skulptūra stovėjo rytinio parterio gale
Skulptūros originalas yra Luvro muziejuje Paryžiuje, jos autorius - garsus prancūzų skulptorius Antoine Coysevox. Maria Adelaide de Savoya, Burgundijos princesė, buvo Prancūzijos karaliaus Liudviko XV motina, pozavusi šiai skulptūrai
Floros skulptūra stovėjo rytinio parterio pietinėje pusėje. Su Amūru pindama gėlių girliandą, ji tarsi pasitinka medžioklės deivę Dianą, grįžtančią iš parko į rūmus.
Floros skulptūros originalas taip pat yra Luvro muziejuje Paryžiuje, jos autorius - skulptorius Antoine Coysevox.
Pradėjome ruoštis labai rimtam darbui. Seną ūkinį pastatą perstatėme į dirbtuves šioms skulptūroms lipdyti. Vaikai sumeistravo vainikus ant gegnių:) Besiruošdami darbui, priėjome kryžkelę - kaip atkurti šias sudėtingas, rokoko laikotarpio, skulptūras: ar remtis skurdžiomis jų nuotraukomis internete, ar investuoti į skulptūrų originalų studijas Luvre?
Pasirinkome sudėtingesnį kelią. Tarpininkaujant Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijai ir Lietuvos nuolatinei atstovei prie UNESCO Inai Marčiulionytei, 2007-ųjų pavasarį su visa šeima ir profesionaliu fotografu išskridom į Paryžių.
Keliavome su trimis sūnumis, iš kurių mažiausias neturėjo nė metų, tačiau tai buvo ne kliuvinys, o bilietas visur įeiti be eilės, o kai kur ir nemokamai:)
Kad nufotografuotų skulptūras ne tik labai kokybiškai, tačiau dar ir taip, kad nuotraukos būtų kuo labiau dvimatės ir be perspektyvos, reikėjo profesionalo įgūdžių, technikos ir didelių pastangų.
Mes patys visais įmanomais rakursais fotografavome skulptūrų detales, taip pat filmavome skulptūras visu perimetru.
Išmatavome ir pasižymėjome apimtis bei atstumus tarp skulptūrų dalių. Padarėme kelis tūkstančius nuotraukų.
Dianos ir Floros skulptūrų atkūrimui turėjome: dirbtuves, keletą istorinių nuotraukų, orginalių skulptūrų natūralaus dydžio nuotraukas iš visų pusių, tikslius atstumų ir apimčių matmenis, skulptūrų detalių nuotraukas iš įvairių rakursų, filmuotą medžiagą, pozuotojus, ištobulintą technologiją ir vis didėjančią patirtį.
Dirbtuvių sienas išsiklijavome natūralaus dydžio originalių Dianos ir Floros skulptūrų nuotraukomis. Pradėjome auginti figūras iš putplasčio, sandarinimo putų, paviršių modeliuodami plastilinu. Naudodami visą iš studijų Luvro muziejuje parsivežtą medžiagą bei gausybę papildomos informacijos.
Dirbtuvių sienas išsiklijavome natūralaus dydžio originalių Dianos ir Floros skulptūrų nuotraukomis. Pradėjome auginti figūras iš putplasčio, sandarinimo putų, paviršių modeliuodami plastilinu. Naudodami visą iš studijų Luvro muziejuje parsivežtą medžiagą bei gausybę papildomos informacijos.
Nors Floros ir Dianos skulptūrų sukūrimo datos - 1710 ir 1709 metai, tačiau dabar muziejuje abiejų skulptūrų būklė smarkiai skiriasi. Dianos skulptūra išlikusi su visomis smulkiomis detalėmis ir paviršiaus faktūra, tuo tarpu Floros visas viršutinis marmuro paviršius aptirpęs, beveik nelikę gėlių vainiko ant galvos, taip pat nėra gėlių girliandos ir Amūro plaštakų bei plaukų sruogelių. Abi skulptūros stovėjo Tiuilri parke, iš kurio į Luvro muziejų Diana buvo nugabenta 1900-iais, o Flora iš lauko į vidų perkelta tik 1976-iais. Taigi, matome per 76 metus suintensyvėjusios pramoninės veiklos padarinį - rūgštūs lietūs aptirpdė marmurinės skulptūras paviršių
Abiejų skulptūrų atkūrimo metodika šiek tiek skyrėsi. Dianai atkurti užteko originalo studijų medžiagos, tuo tarpu Florai reikėjo papildomų tyrimų - ieškojom gėlių girliandos ir vainiko nuotraukų bei analogų, taip pat nutirpusiems veidams atkurti pasitelkėme pozuotojus. Florai pozavo dukterėčia Kotryna.
Amūro veidui pozavo sūnus Rapolas, plaštakas lipdėm pagal sūnaus Leono rankytes. Viena iš sėkmingo skulptūrų atkūrimo sąlygų - visada reikia turėti tinkamo amžiaus pozuotojų namie :)
Skulptūras lipdėme kartu. Nerijus - figūras, jų sustatymą, anatomiją ir portretus
Aš skulptūras aprengiau, sušukavau, lipdžiau Dianos šuniuką ir amuniciją bei Floros gėlių girliandą.
Štai nulipdyti Dianos ir Floros modeliai:
Nuo dabar prasideda techninė pusė. Formos gaminamos dalimis. Iš pradžių suformuojamas elsatinės formos sluoksnis iš silikono.
Ant viršaus gaminamas kietas kiautas iš stiklo plastiko:
Formas gaminome gabalais pjaustydami skulptūras
Kietus ir elastinius sluoksnius nuardėme nuo modelių.
Juos vėl sumontavome atskirai ir taip gavome tuščiavidures formas:
Į gautas formas įliejome masę iš marmuro grūdelių ir polimero. Prieš pildami į formas, masę išvakuumavome. Jai sustingus, nuardėme abu formų sluoksnius ir gavome skulptūrų atliejas.
Nušveitėme visų atliejų siūles ir paviršių, užtaisėme pasitaikiusias oro kišenes. Skulptūrų vietas, vaizduojančias odą, nupoliravom iki blizgesio.
Kitas vietas - draperijas, gėles, šunį, kelmus, daiktus - nupūtėme smėliasrove, taip išgaudami medžiagiškumo efektą
Paruoštas skulptūrų dalis suklijavome į vietas ir suformuodavome vientisas skulptūras
Klijuojama Dianos strėlinė
Dianos skulptūra ruošiama kelionei į Užutrakį
Išlydi. Kol kas viskas gerai..
Dianos skulptūrą statant ant postamento, krano vairuotojas strėle sudaužė skulptūros skraistę. Taigi, iš karto prireikė ir restauracijos:
Skulptūros atidarymas:
Atkūrimo rezultatas. Originali ir atkurta skulptūra
Diana iš šono
Flora keliauja į Užutrakį
Skulptūros atidarymas
Floros originalas ir kopija
Su Amūru
2011 metais buvo atkurtos Palangos dvaro skulptūros "Metų laikai", gaminant jų kopijas Kinijoje. Toks atkūrimo būdas paprastesnis, tačiau ir prastesnis, ne tik skulptūrų kokybės prasme, bet ir tuo, kad nesukuria nei pridėtinės, nei meninės, nei mokomosios vertės
Žagarės dvaro skulptūros "Metų laikai", taip pat pagamintos Kinijoje
O daugelio albumų ir knygų apie dvarus viršeliai puošiasi Užutrakio, o ne kurio nors kito dvaro nuotraukomis: